Lättläst
Här kan du läsa om Sävsjö kommun
på lättläst svenska.
Du kan läsa om vilken
hjälp och service du kan
få av kommunen.
Klicka på rubrikerna
för att läsa om vad som
finns i Sävsjö kommun.
Förskolor
Alla barn mellan 1 och 5 år
kan gå i Sävsjö kommuns förskolor.
Grundskolor
Sävsjö kommun har grundskolor
och fritidshem i Sävsjö,
Rörvik, Stockaryd och Vrigstad.
Barnet får gå i en skola
nära där barnet bor.
Gymnasieskola
Ungdomar som har
slutat grundskolan
kan fortsätta att studera
i gymnasieskolan.
Gymnasieskolan i Sävsjö
heter Aleholm.
Där kan du välja mellan
olika utbildningar.
Du kan lära dig bygga,
ta hand om människor, teknik,
laga mat och mycket mer.
I Sävsjö kommun ska
alla känna sig trygga
och få hjälp när det behövs.
Hjälp med problem
Du kan få hjälp om
du inte har pengar till
att köpa mat eller
betala hyra.
Du kan också få hjälp
med annat som du
tycker är svårt i ditt liv.
Hjälp till äldre
Är du äldre kan
du få hjälp hemma
med att städa, att tvätta
och att handla mat.
Du kan också få flytta
till en särskild lägenhet
där du kan få extra hjälp.
Funktionsnedsättning
Har du en funktionsnedsättning
kan du få hjälp på flera olika sätt.
Hjälpen kan vara
bland annat en person
som hjälper dig eller
att du kan bo i gruppbostad.
Om du behöver hjälp
ska du prata med
en person som arbetar
med att ge hjälp.
Vill du ha kontakt?
Du kan ringa socialförvaltningen
på telefonnummer 0382-154 60.
I Sävsjö kommun bestämmer
politiker.
De sitter i olika grupper.
En grupp heter kommunfullmäktige,
en grupp heter kommunstyrelse
och 6 grupper heter nämnder.
Kommunfullmäktige
Kommunfullmäkte kan beskrivas
som kommunens "riksdag".
Där bestäms det vad som ska
göras i kommunen.
I kommunfullmäktige sitter 39 politiker.
Kommunstyrelsen
Kommunstyrelsen kan beskrivas
som kommunens "regering".
Den ser till att det som bestämts
av kommunfullmäktige blir gjort.
I kommunstyrelsen sitter 9 politiker.
Nämnderna
De sex nämnderna har olika
områden som de bestämmer över.
Nämnderna heter:
Barn- och utbildningsnämnden
De har hand om barn och skola
Socialnämnden
De har hand om hjälp och stöd
Kultur- och fritidsnämnden
De har hand om bibliotek, bad,
sport.
Myndighetsnämnden
De hjälper dig när du vill bygga.
Valnämnden
De ser till att alla kan rösta
när det är val i Sverige.
Höglandets Överförmyndarnämnd
De har hand om personer som behöver
hjälp att ordna olika saker.
Nämnderna är olika stora.
Det sitter från 5 till 9
politiker i de olika nämnderna.
Det är myndighetsnämnden
i Sävsjö som bestämmer
om du behöver bygglov
för det du vill bygga.
Fråga om bygglov
Innan du bygger, river eller ändrar något
på en byggnad måste du ofta
fråga om bygglov eller göra en anmälan.
Vem kan jag fråga?
Ibland kan det vara svårt att veta
vem som kan svara på olika frågor.
Här kan du läsa om vem du ska fråga.
Myndighetsförvaltningen arbetar
bland annat med bygglov,
miljö- och naturvård.
Samhällsbyggnadsenheten kan
svara på frågor om lediga tomter
och olika planer.
Serviceförvaltningen har hand
om kommunens mark och skog.
Sävebo har hand om
många lägenheter
och kommunens egna hus
Njudung Energi har hand om
skräp, vatten- och avlopp.
De har också hand om el
i en del områden.
Du kan kontakta
Sävsjö kommuns växel
på telefon 0382-152 00
I Sävsjö kommun kandu
få hjälp och svar
på dina frågor
om företag.
Vill du starta ett eget företag?
Du kan få hjälp om
du vill veta mer om att
starta ett företag.
Du kan kontakta
Näringslivschefen
på telefon 0382-152 15
Har du ett eget företag?
Sävsjö Näringslivs AB kan
hjälpa dig med olika frågor
du har om ditt företag
och kan ge dig bra idéer .
Du kan kontakta
Chefen för Sävsjö Näringsliv AB
på telefon 0382-57 72 01
Utskrift från Savsjo.se